София, 9 февруари 2016
На 9 февруари светът отбелязва за 13-и път международния ден за безопасен интернет. Започнал като инициатива на Европейския съюз, той излиза извън рамките му и през 2015 г. беше отбелязан в 110 държави на всички континенти.
По случай Деня за безопасен интернет 2016 г. българският Център постави началото на 3 кампании, насочени към деца, тийнейджъри и родители:
#облечисебе: Кампания, разработена заедно с група младежи и насочена срещу сексуализираното поведение в интернет и произтичащите от него модели на онлайн насилие по полов признак. Кампанията се осъществява с финансовата подкрепа на Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г.
Програма „Киберскаут“ 2016 г.: За втора поредна година ще бъдат организирани обучение на киберскаутски отряди в още 6 области в страната, които ще се състезават помежду си за най-добра и интересна дейност.
Програма за обучение на родители: Ще бъде разработен наръчник за родители и ще бъдат организирани обучения за родители, които да ги запознаят с рисковете за децата в интернет и начините за справяне с тях.
На събитието бяха наградени три групи „киберскаути“ – ученици от 5 и 6 клас от Попово, Смолян и Видин.
На пресконференция са представени резултатите от няколко изследвания за използването на дигиталните технологии от децата и как възрастните ги подкрепят, както и някои тревожни тенденции, една от които е, че децата имат достъп до много и разнообразни дигитални технологии и медийно съдържание дори в семейства под прага на бедността - започват за използват таблет или смартфон вече на 3-4 години. Другата тревожна тенденция е , че децата могат да се сблъскат с неподходящо съдържание и/или поведение през сайтове, които активно използват. За да избягнат отрицателно въздействие, децата имат нужда от умения, знания и нагласи, определяни като дигитална и медийна грамотност. Когато децата са подкрепени от възрастните, технологиите могат да носят значителни ползи за тяхното развитие. Това е особено вярно за ромски семейства.
Необходимо е образователната система да поеме своята отговорност и да въведе учебни програми, които възпитават дигитална и медийна грамотност у децата още от предучилищна възраст и в начален училищен етап, а за да има резултати, е нужно сътрудничество между училището, родителите, академичната общност, институциите и бизнеса.