www.safesex.bg

  • Уголемяване на шрифта
  • Шрифт по подразбиране
  • Намаляване на шрифта
Общи :: Растеж на помощите и залез на хуманитаризма

Растеж на помощите и залез на хуманитаризма

Лансет, 23.01.2010

 

Представете си ситуацията в Хаити: семейства, живеещи направо върху замърсени от нечистотии бунища, без никакви надеждни източници на храна и вода и на практика без достъп до здравеопазване.Този сценарий разкрива положението в Хаити преди земетресението, което изпрати тази бедна, раздирана от конфликти страна като топ новина директно в заглавията на международните медии.
В момента непосредсвена цел на хуманитарните помощи, международнте организации, правителствата и неправителствените организации (НПО)  е мобилизиране на усилията, но също така и борбата за позиции, всяка твърдейки, че прави най-много за оцелелите при земетресението.
Някои агенции дори заявяват, че са в авангарда на усилията за хуманитарни действия в Хаити. Фактически, както е видно, ситуацията в Хаити е хаотична, опустошителна и всичко друго, но не и координирана.
Много е казано за изпълнението и развитието на хуманитарните усилия в Хаити. От изключително значение е непосредствените нужди на хората там да бъдат посрещнати днес – незабавно. Но е скандално, че именно сеизмичното разместване на тектоничните плочи постави Хаити в центъра на вниманието на международните медии.

Политическата реторика е добре позната: печеленето на точки във вътрешен и международен план по време на кризи и бедствия е обичайна практика, използвана от много правителства и политици. Но в тази опасна и неморална игра има много губещи, особено откакто правилата включват поставяне нуждите на отчаяните хора в зависимост от субективното определяне на цената.
Нека се върнем 5 години назад до слабия международен отзвук на катастрофалното земетресение в Пакистан. Само през последните 2 седмици наводнение остави без покрив 30 000 души в Кения и 4 000 в Албания, а в Йемен,  Демократична Република Конго и Сомалия хиляди  хора бяха евакуирани поради продължителните бойни действия.

Всички международни организации, включително Международната Продоволствена Програма на ООН, наскоро се оттеглиха от Сомалия – една от страните, славещи се с най-големи бзчинства в света и с популация сходна по численост на тази в Хаити. Невероятно изглежда международните организации и националните правителства да се състезават за внимание в ръководенето на усилията за хуманитарни помощи в Сомалия. Причините за тяхното бездействие в момента са с най-нехуманен характер.
Многократно е фокусирано вниманието на факта, че когато се гледа през кривата призма на политиката, икономиката, религията и историята, животът на някои се оценява като по-важен, от този на други – положение, което не е повлияно от невинните, медиите и от нас включително.

Тази тъжна ситуация е резултат от косвената йерархия на кризисните ситуации, по-късно повлияни от изкуствени критерии, такива като дали бедствията имат природен характер или са причинени от хората. Както таз-седмичното специално издание, посветено на яростния конфликт и здравеопазването, показва, нуждите на хората от здравеопазване  в териториите, засегнати от конфликт, са непрекъснато подценявани.

Политиците и медиите се превръщат в лесни мишени за критика. Но има и друга група, включена в хуманитарната помощ при бедствия, която до голяма степен успява да избегне обществен контрол – секторът за хуманитарна пиомощ, днес без съмнение индустрия със свои собствени права.
Секторите за взаимопомощ и хуманитарните организации извършват изключителна работа в трудни ситуации. Но някои благотворителни организации могат още повече да подобрят своята ползотворна дейност. Лансет наблюдаваше агенциите за хуманитарна помощ и неправителствените организации в продължение наняколко години, а също така провеждаше  разговори с членове на персонала, рабодещ за крупни благотворителни организации. Няколко теми изпъкват при тези разговори.
Големите агенции за взаимопомощ и хуманитарните организации са често в противоборство помежду си. Заразени от вътрешната сила на политиката и отблъскващите характеристики, наблюдавани в много от крупните корпорации, големите агенции за взаимопомощ могат да бъдат обладани от стремеж към трупане на пари чрез своите усилия за привличане на средства.

Медийното покритие е основна цел на тяхната дейност.

И може би най-неприятно от всичко е това, че усилията за хуманитарна помощ в този бранш понякога са конкурентни и се характеризират със слабо сътрудничество между агенциите, включително и малки родни благотворителни организации, които могат да имат по-добре изградена мрежа в засегнатите страни и по този начин са по-пригодни незабавно да осъществят разпределянето на извънредна хуманитарна помощ.

Вземайки под внимание кризата в Хаити, може би изглежда непростимо да контролираме и критикуваме мотивите и действията на хуманитарните организации. Но както и всяка друга индустрия, индустрията за взаимопомощ трябва да бъде изследвана, не само във финансово отношение, каквато е практиката в момента, но и по отношение на това как действа тя от най-високо до най-ниско ниво.

Изглежда все по-очевидно, че някои агенции действат понякога по-скоро в свой собствен интерес, отколкото в интерес на индивидите, на които твърдят, че помагат. Макар че много агенции вършат значима работа, хуманитарианизма вече не е в духа на много от организациите в тази индустрия.
За хората от Хаити и други, живеещи при сходни условия на разруха, хуманитарианизма е най-съдбоносната мотивация и средство за намеса.

 

Банер
Банер

Последни новини

Нов проект на БАСП подкрепен от Lidl България за предизвикателствата по време на пубертета

София, 11 октомври 2017 г.

Българската асоциация по семейно планиране и сексуално здраве (БАСП) получиа финансиране за изработването на кратко филмче за предизвикателствата по време на пубертета. Проектът е едно от предложенията, които кампанията за корпоративна социална отговорност на Lidl България „Ти и Lidl за по-добър живот” подкрепя.
На 11 октомври 2017 г. официално беше дадена зелена светлина на 31 проекта в областите: здравословен начин на живот, околна среда, образование и култура. Общият брой на постъпилите кандидатури е 425 като идеите са генерирани в 142 различни населени места, включително малки общини. Въпреки, че одобрените проекти са само в четири области, идеите са изключително разнообразни: за построяване и облагородяване на детски площадки, залесяване, оборудване на училищни кабинети, повече съвместно пълноценно прекарано време за деца и родители, наблюдение и запазване на изчезващи на редки видове птици, обучения за деца и професионалисти, работа с доброволци, историческо наследство.

 
#АЗрешавам

София, 26 септември 2017

На 26 септември - Световния ден на контрацепцията - представяме на вашето внимание кратък видеоклип, свързан с кампанията на БАСП и Международната федерадция по семейно планиране (МФСП) #idecide за равен достъп до здравни грижи, контрацепция и услуги, свързани със семейното планиране. Клипът е направен с подкрепата на Bayer Pharma AG Berlin.

Можете да гледате клипа тук

 

 
Партньорството за учене и действие финализира и одобри комуникационната си стратегия

София, 14 септември 2017 г.

"Децата използват интернет все по-често, по-рано и по-мобилно. Със завишеното използване се увеличават и рисковете. Повечето време онлайн не прави децата по-дигитално/медийно грамотни.  Социалните мрежи са норма дори за най-малките, а тревожно голям процент от профилите на малките деца са публични. Трудно се определя истинността на информацията. Най-много децата са онлайн през смартфоните  – 80,6% през 2016 г., за сравнение – през 2010 г. процентът е бил 45%). Все по-често децата попадат на вредно съдържание. Критично важна е ролята на родителите, училището и приятелите." Това са някои от изводите на Националното представително проучване сред деца на възраст от 9 до 17 години, използващи интернет, направено през 2016 г. от фондация Приложни изследвания и комуникация (ПИК), представено пред ПУД.

Банер

Общи :: Растеж на помощите и залез на хуманитаризма